Innowacja będzie realizowana w Szkole Podstawowej nr 7 w Gorzowie Wielkopolskim od 1 listopada 2018 roku.
Wstęp
Innowacja „Pięknie czytam – pięknie mówię” powstała z myślą o uczniach klasy IV
i II, którzy mają problemy w czytaniu i o tych, którzy czytają dobrze, ale chcieliby doskonalić swoje umiejętności krasomówcze i recytatorskie oraz o rodzicach tych uczniów.
W programie będą również mogli brać udział uczniowie młodszych klas.
Z roku na rok spada poziom czytelnictwa wśród uczniów. Dlatego tak ważne jest wdrażanie młodego czytelnika do regularnego czytania i doskonalenia umiejętności czytania, aby poznawanie literatury nie było przykrym obowiązkiem, ale przyjemnością i wspaniałą przygodą.
Dzieci dorastają w środowisku, w którym kontakt z książką wyparła telewizja i Internet.
W wielu rodzinach nie czyta się książek. Dzieci nie mają okazji oglądać dorosłego spędzającego czas wolny na czytaniu książki. Nie doświadczają również przyjemności jaką jest słuchanie pięknego czytania przez rodzica. Dzieci z ubogim zasobem słownictwa, pozbawione pozytywnych doświadczeń czytelniczych i wyobraźni mają problem z opanowaniem najważniejszych umiejętności językowych, w tym czytania. Trudności te przekładają się na problemy edukacyjne i emocjonalne, które narastają wraz z wiekiem dziecka. Dzieci rodziców deklarujących, że nie czytają dzieciom i nie mają książek w domu, pomimo opanowania techniki czytania, mają mniejszą wiedzę o świecie i częściej doznają porażek edukacyjnych. Analiza postępów w nauce dowodzi, że dzieci, którym regularnie czyta się w domu, szybciej się rozwijają, mają większą ochotę do pracy oraz bogatszą wyobraźnię i większe zadowolenie ze zdobywania wiedzy.
Mądrze dobrana literatura może być świetnym źródłem ważnych i uniwersalnych wartości moralnych. Zajęcia prowadzone w ramach innowacji nauczą dzieci autoprezentacji
i pięknego wypowiadania się, pomogą radzić sobie z emocjami.
Treści zawarte w niniejszej innowacji wyposażą uczniów w niezbędne narzędzia do osiągnięcia sukcesu w życiu – pokażą jak czerpać z ogromnej skarbnicy wiedzy jaką jest literatura. Działania prowadzone podczas realizacji innowacji staną się stałym elementem pracy szkoły i przyczynią się do wzbogacenia podstawy programowej i pełniejszego rozwoju naszych uczniów.
Cele innowacji pedagogicznej
- doskonalenie techniki głośnego czytania: prawidłowej artykulacji, dykcji, akcentowania, przestankowania oraz intonowania, nauka odpowiedniej interpretacji tekstu: przekazywania adekwatnej intencji, melodyki oraz emocji zawartych w tekście,
- podniesienie poziomu czytelnictwa,
- wdrożenie uczniów i motywowanie do regularnego wypożyczania i czytania książek,
- pogłębienie wiedzy o literaturze dziecięcej,
- podniesienie umiejętności organizacyjnych i społecznych poprzez przygotowanie szkolnych wydarzeń jak turniej pięknego czytania, konkurs plastyczny, recytatorski,
- włączenie rodziców i opiekunów w realizację innowacji,
- połączenie czytelniczych i technologicznych kompetencji ucznia – tworzenie audiobooka, okładki, ilustracji,- poprawa kompetencji komunikacyjnych poprzez czytelnicze autoprezentacje.
Działania stałe
1. Cotygodniowe zajęcia indywidualne w bibliotece doskonalące głośne czytanie ze zrozumieniem i ładne pisanie dla uczniów klasy IV.
2. Cotygodniowe spotkania Kółka Teatralnego przygotowujące uczniów uzdolnionych do konkursów recytatorskich i przedstawień teatralnych,
3.„Dzień dla biblioteki” – klasy pierwsze. Wdrożenie pierwszaków do systematycznego odwiedzania biblioteki szkolnej i regularnego wypożyczania i czytania książek. Zachęcenie rodziców do korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej.
4. Zajęcia doskonalące czytanie i pisanie w świetlicy szkolnej.
Przewidywane efekty
- podniesienie poziomu umiejętności „pięknego” głośnego czytania z zastosowaniem odpowiedniej artykulacji, dykcji, przestankowania, akcentowania, intonowania oraz interpretowania,
- wzrost czytelnictwa i motywacji do regularnego czytania książek,
- powstanie zestawów audiobooków z lekturami do klas I – III,
- udział uczniów w konkursach recytatorskich i czytelniczych organizowanych na terenie szkoły i miasta,
- nawiązanie ścisłej współpracy z rodzicami w celu czynnego wspierania dzieci w regularnym korzystaniu z biblioteki i doskonaleniu umiejętności pięknego czytania,
- uczniowie klasy IV będą czytać na głos dzieła dziecięcej literatury pięknej w formule Turnieju pięknego czytania.
Uczeń:
- poszerzy wiedzę ogólną i wzbogaci słownictwo,
- rozwinie wyobraźnię i wrażliwość poprzez obcowanie z książkami,
- poprawi technikę czytania i pisania,
- potrafi wypowiadać się na temat przeczytanych utworów, rozumie ich treść,
- chętnie korzysta z księgozbioru szkolnej biblioteki ,
- wykształci nawyk czytania, jako atrakcyjna forma spędzania wolnego czasu,
- przedstawi na ilustracjach treść przeczytanych utworów.
Opis działań
Uczniowie klasy czwartej będą uczestniczyć w zajęciach w bibliotece szkolnej i w świetlicy w dwóch grupach:
1. Uczniowie mający problem z płynnym czytaniem na zajęciach ćwiczą głośne czytanie, uczą się poprawnie akcentować wyrazy, wprowadzać pauzy i stosować odpowiednią intonację. Dla uczniów klasy czwartej zajęcia odbywać się będą w bibliotece, dla pierwszych i drugiej klasy w świetlicy. Dzieci będą pracować nad tekstem również w domu z rodzicami. Pozwoli to wszystkim uczniom odnieść sukces na miarę ich możliwości – tak, aby każde
z nich miało szansę polubić czytanie i wartości, które ze sobą niesie.
2. Uczniowie uzdolnieni artystycznie będą uczestniczyć w zajęciach kółka teatralnego, które będzie prowadził nauczyciel bibliotekarz. Na spotkaniach młodzi artyści poznają zasady pięknego czytania: wyraziste przekazywanie intencji tekstu, wzorowa dykcja, prawidłowe przestankowanie oraz interpretacja tekstu. Będą również ćwiczenia artykulacji i dykcji oraz zadania z emisji głosu i panowania nad oddechem. Uczniowie będą dodatkowo wykonywać ćwiczenia poprawiające słuchanie, zapamiętywanie i koncentrację.
3. Nagrywanie audiobooków. Intensywny trening pięknego czytania stanie się okazją do autoprezentacji, odniesienia sukcesów edukacyjnych oraz przeżycia satysfakcji ze zdobycia nowych umiejętności. Wspólnie z kółkiem filmowym będą nagrywane teksty lektur szkolnych, czytane na role.
Metody pracy
Podczas realizacji innowacji „Pięknie czytam – pięknie mówię” uczniowie będą pracować na zajęciach w bibliotece i w świetlicy następującymi metodami:
- trening czytania głośnego: ćwiczenia emisji głosu i oddechu, nauka artykulacji i dykcji, frazowania, modulowania, wyrażania emocji zawartych w tekście, a także przestankowania, akcentowania,
- drama, wchodzenie w rolę,
- ćwiczenia koncentracji, uwagi, zapamiętywania,
- nagrywanie i montowanie audiobooków.
Ewaluacja programu
Ewaluacja ma na celu ocenę funkcjonowania PROGRAMU w codziennej praktyce edukacyjnej. Informację tę uzyskamy poprzez obserwację postępów dzieci.
Przedmiotem ewaluacji będą:
- znaczna poprawa umiejętności głośnego czytania i rozumienia czytanego tekstu,
- rozwój mowy, pamięci i wyobraźni,
- wzrost koncentracji uwagi,
- pojawienie się nawyku czytania,
- udział w konkursach, imprezach szkolnych,
Wyniki ewaluacji będą opracowane na zakończenie roku szkolnego w celu weryfikacji innowacji oraz w celu przedstawienia go na forum Rady Pedagogicznej i zapoznania z nim rodziców uczniów.
Grażyna Nawrocka